Varning! Långt inlägg :-)

Satt i soffan hemma och funderade vad jag skulle hitta på idag, red en härlig tur ut i skogen med Tess & Ricky igår! Pga att man inte fått stå i spolspiltan hade jag ingenstans att stå med henne göra i ordning, vilket såklart blir problem för mig så jag hade väl planer på att rida barbacka på volten. När jag kom till stallet fick man stå där igen så jag bestämde mig för ett dressyrpass.
 
Jag tog in Venzan, hålen i flugtäcket blir bara större och större.......! Hon har blivit bästis med Isidor och de blev lite frustrerade när de behövde lämna varandra men La Venza var lugnast utav de. Blev förvånad så lugn som hon var, det följde med från Tess stall antar jag :-) Väl inne i spolspiltan stog hon bara där lugnt- något som fick mig med ett stort leende på läpparna. Tog fram benlindor, träns och allting utan att hon ville störa mig med sitt krafsande.
 
Det fick bli vita benlindor och teddyskydden idag + bootsen. Vitt schabrak från Bucas och bruna dressyrtränset. Jag hade på mig en blå piké, bruna Pikeur ridbyxor, KL västen och KL strumpor.
 
Jag satt upp och skrittade ut i 10 minuter, sedan travade jag lite på vägen och galopperade i uppförsbacken. På hemvägen blev det en galopp i en form där jag samtidigt kunde driva fram henne ordentligt men med formen kvar. När hon blev pigg eller släppte formen tog jag skritt och flyttade i sicksack tills jag fått i igenom henne ordentligt. Sedan blev det skrittpaus i fem minuter innan jag skulle fortsätta på banan. Värmde upp ute 25 minuter innan jag gick in på banan.   Först jobbade jag henne i skritt på volt med mycket rakriktning på långsidorna som hon tyckte var ganska jobbigt. Det är faktiskt något jag själv slarvat med mycket men jag har börjat tänka mer på utbildningsskalan och då är ju faktiskt rakriktningen något väldigt viktigt men något jag faktiskt varit dåligt på.
 
Jag började trava lite och gick in på serpentinerna där hon var svår i vänsterställningen och jag kände direkt när jag lättade på inner att hon var som en gummisnodd och inte ville vara kvar i böjningen. Gick tillbaka till skritten för att få henne ytterligare lösgjord och böjde och ställde mycket med både ytterställning och innerställning med mycket aktivering med bakdelen. När jag gick tillbaka till traven var hon fortfarande inte riktigt villig så jag gjorde en övning vi gjorde på Linaträningen för ett par veckor sedan som gick ut på att släppa inner helt och bara rida på ytter helt bokstavligt. Då fick jag rida väldigt mycket med sitsen för att fortfarande få henne kvar på voltspåret så när jag sedan tog tillbaka innertygeln kände jag att hon var mycket bättre på yttersidan och mer lättarbetad. Det är verkligen något jag får träna mycket på att få henne stadig på ytter. I princip ska jag ju kunna rida med bara yttersidan så det blir ett utav våra mål inför hösten för att kunna lyckas träningsmässigt. När jag kände stödet på båda tyglar ville jag få henne i en lägre form och jobbade henne på båda voltspåren tills jag var nöjd. När jag var nöjd jobbade jag henne något varv i skritten och när jag nöjde mig med det ledde jag ut henne för hand i 15 minuter.
 
Väl i stallet putsade jag av utrustningen och duschade av en svettig ponny! Sprayade på min hemmagjorda flugspray (dock blandad med hästdeon) och sedan var hon värd en härlig lång rykt och massa mys! Tvättade hovarna och verkligen njöt utav hennes lugnhet! Hon njöt verkligen utav att bli ryktad i pannan och jag njöt nog mest utav att få mysa och gosa med henne eftersom det inte vanligtvis är något hon uppskattar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0