Hästarna klarar mer än vad man tror

Läste på Olivias blogg (ponnyhopparen.webblogg.se) ang träning med hästar. Vi människor är ofta lite för mesiga vad gäller träningarna för hästarna. Jag har själv nyligen varit i stadiet då man varit lite för mesig och inte fått så mycket gjort. När man är ute och rider tex kan man ju träna lika mycket ute som på volten eller i ridhus på en vanlig träning. Förut när jag red ut lullade jag mest ute i naturen och bara försökte ha roligt för både La Venza och mig. Jag har lärt mig att man kan ha kul i skogen men ändå träna effektivt.

Som idag tex red jag ut och jobbade ganska mycket med formen och arbetet trots att vi "bara" red ut. Känner dessutom att hon blivit mycket starkare genom att arbete mycket ute också och framförallt tycker hästen det är roligare än att bara rida på banan hela tiden.

Självklart beror det på hästens ålder om det är lämpligt att köra lite hårdare träningar och beror på hur mycket hästen i sig orkar. Man kanske ofta tänker nu har vi haft en dressyrlektion så nu får hästen vila, vilket kanske inte alltid är så bra med återhämtningen. Dagen efter en hård träning kan det vara bra att köra lugnt. Jag brukar på de lugna dagarna efter träningar ändå "få något gjort" genom att kanske skritta ut och jobba lite på halterna som är en mycket lugn övning som inte tar för mycket på hästen.

Något man inte får glömma- alla hästar är olika. Vissa rider varannan dag, andra rider varje dag med 1 vilodag i vekan men bara för det betyder inte det att hästen arbetas dåligt ellerhur? alla väljer själv hur man har sin träning och ägaren känner hästen allra bäst.

Jag försöker variera min träning varje dag, rider aldrig på banan mer än två dagar i rad och då inte riktigt jobbiga pass. Och varannan dag brukar det bli uteritt och något lugnare pass.
Jag försöker variera min träning så mycket som möjligt men att samtidigt lägga in lite träning i varje pass. Om jag ska skritta ut och ta det lugnt kan jag ju jobba hästen ändå. Jag brukar lugna dagar jobba mycket låg form så hästen verkligen får arbeta mycket med ryggen.

Kom ihåg att man kan träna hästen till viss grad beroende ålder och träningsform på häst.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0