artikel, ej jag som skrivit

Hittade denna artikel på en sajt, tänkte bara lägga ut den här och gärna höra åsikter från er. Jag vet själv inte vad jag tror men jag tror artikeln kan stämma väl. Men bra att höra vad andra tror?

'' Ni vet de här bettlösa tränsen med remmar som löper runt hästens ansikte? De ska ju vara väldigt naturliga och sunda. Jag har alltid varit lite skeptisk, och nu har jag fått lite vatten på min kvarn.

Vad händer när man tar i tygeln och remmarna pressas åt? Man tryker in kinderna mot tänderna och stänger munnen samtidigt. Även med mjuka tygeltag trycks kinderna in - vilket lätt kan ge stora sår på hästens kinder.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/376978_318960048130936_288014917892116_1497561_1581848189_n.jpg <-- en bild från facebook, om jag förstod det rätt är det en veterinär som fotat.

Samma skador kan uppkomma av vanliga nosgrimmor, speciellt fodrade sådana. De enda som inte riskerar denna typen av skada är remonten. Riktigt lösa nosremma bör ju inte trycka in kinderna heller.

Bettlösa som sitter över lanerna är inte särskilt riskfyllda (därför är det inte nödvändigtvis snällt att lägga dem högre upp för att de är mildare där). Mekaniska hackamore har liknande effekt - de tightas och drar igen munnen.

Vad vill jag då med detta inlägget?

  1. Ta bort onödiga nosremma och frestas inte att spänna dem hårt om du har någon - två fingrar på högkant över nosryggen.
  2. Fundera på funktionen i din utrustning - remont kanske är fult, men kan det vara värt det?
  3. Om du vill rida bettlöst - se till att du förstår hur de fungerar och hur de inverkar. Spänn inte för hårt eller för löst. Sätt de inte högre  upp än nödvändigt.
  4. Fundera på om bettlöst verkligen är ett mildare alternativ för din häst.
  5. Se till att tänderna är bra och att häste får mycket att tugga på.
  6. Och självklart - hantera både bett och bettlöst  varsamt, se till att det passar, kontrollera hästens mun regelbundet och gör ingenting ''bara för att det alltid varit så'' eller för att det låter bra, utan att tänka igenom det själv.

Alla vill marknadsföra sina produkter och skriver oftast väldigt övertygande om dessa, vissa drar gärna på skuldkänslor hos djurägaren. Se igenom det. Inom allt finns det både bra och dåliga sidor, det gäller att överväga dem, se sin häst och fatta ett beslut efter vad man tror är bäst. Det finns säkert fördelar med bitless bridle, många trivs ju väldigt bra med dem. Men nackdelarna kan vara svårare att se. Detsamma gäller självklart även mina personliga favoriter ridkapson och muserola, där risken är att de glider för långt ner och blir onödigt skarpa. Även bett påverkar hästen på fler sätt än man först tänker sig, trots det väljer jag bett (dessutom stångbett eftersom Crow trivs med den indirekta inverkan av dem) för att det fungerar för oss, jag hittar inga sår eller tecken på att han har ont av det. Som sagt, fördelar och nackdelar. Det viktiga är att man funderar igenom besluten och försöker se det från alla håll.

Så tänk efter oavsett vad du väljer, lyssna på hästen och ha ett öppet sinne.''


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Åh! Va bra :) Om man bara skrittar så är det ju inga problem men eftersom trycket är kvar så kan ju hästen bli väldigt öm och inte förstå vad man menar när det trycker överallt. Jag älskar din blogg och läser den varje dag! :D

Ha det bra!

/ Beatrice

2011-11-21 @ 19:13:04
URL: http://faltponny.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Jag kommer inte ihåg, men jag såg reklam för den någonstans. :)

/ Beatrice

2011-11-22 @ 19:15:33
URL: http://faltponny.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Finns det ingen bild på tränset de pratar om? :)

Dock så rider jag bara med repgrimma eller utan, men det skulle vara lättare att se hur de menar då :)

2011-11-23 @ 14:28:59
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0