Utter

Polishästen Utter

Alla känner vi till Utter, den vackra och oerhört modiga fuxvalacken som arbetade för polisen. Här kommer en intervju med hans ryttare Ulla-Carin.

 

Hästen Utter föddes år 1975 och köptes som ung in till polisen för att börja ett liv som polishäst. Han deltog tillsammans med sin ryttare Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist i många olika sammanhang där de ständigt stötte på nya utmaningar under fotbollsmatcher och demonstrationer med mera.

Under åttiotalet tävlades han i lätt hoppning samt medelsvår dressyr. Som tjugofyraåring tävlade han för första gången i “World Police & Fire Games” som ägde rum i Stockholm. De tog guld i trail och silver i pleasure och Utter var den äldsta hästen i hela tävlingen!

Strax innan Utters 31-årsdag år 2006 så fick han somna in med huvudet i Ulla-Carins famn efter att han hade skadat sig i hagen så pass illa att han inte kunde ta sig upp. Han kremerades och idag ligger Utter begravd på Djurgårdens Djurkyrkogård bredvid sin vän “Vanten”.

Jag ringde till Ulla-Carin för en intervju och här besvarar hon de frågor som jag ställde till henne:

1. Hur kom det sig att du blev ridande polis?
“Ja, oj, säg det.. *skratt* Jag började rida när jag var sju år och köpte till slut en egen häst som jag brukade vara ute och rida tillsammans med. Det hände att vi red förbi stallet där de hade alla polishästar och jag tittade ofta lite extra på dem.

Så småningom utbildade jag mig själv till polis och tog sedan steget vidare till att bli ridande polis så på den vägen är det!”

2. Hur kommer det sig att Utter blev polishäst?
“De brukade skicka ett antal personer från Göteborg, Malmö och Stockholm till olika delar av Skåne på så kallade inköpningsronder för att leta efter nya hästar till oss ridande poliser. Det var på den vägen som de hittade den då treåriga Utter och köpte honom.

Han var en häst med mycket egen vilja. Ville han inte hoppa över ett hinder så gjorde han inte det och ville han inte träna dressyr så blev det inte så. Så fort det kom till jobbet så sade han dock aldrig emot utan då gjorde han allting jag bad honom om.”

3. Hur hittade du och Utter varandra?
“För att det inte var någon annan som ville ha honom! *skratt* Han var väldigt liten för att vara polishäst, rätt så lat och tjurig. När Utter kom till oss så hade jag dessutom redan en annan häst som jag trivdes med. När det kom nyutbildade poliser till oss för att börja rida så fick jag överlämna min trygga häst till en nybörjare och tilldelades då istället Utter.”

4. Finns det något speciellt minne tillsammans med Utter som du sent kommer att glömma?
“Bara ett? Nej, det blir för svårt.. Det finns så oerhört många minnen då jag trots allt hade honom i tjänst i hela 23 år. Vi deltog i alla möjliga sammanhang, allt från demonstrationer på stan till möten med kungen och drottningen. Vi har både skrattat och gråtit tillsammans!

Någonting som dock ligger mig varmt och hjärtat var den dagen då jag gifte mig och Utter var med. Det var verkligen en mycket speciell dag som jag aldrig kommer att glömma!

När Utter gick i pension under september 2002 så fick jag honom och trots att han hade slutat att arbeta för polisen så fortsatte vi att åka runt och besöka olika platser. Det var helt enkelt en underbar häst!”

Jag vill tacka Ulla-Carin för att hon tog sig tid att besvara dessa frågor!

art.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0