Svar till Emelie :)

MLI om Köpas?:
Eftersom du skriver så mycket om bett så vill jag gärna veta vad du anser om pessoabett! :) Alla har så olika åsikter om det, så kan vara kul att veta vad du har att säga.

Själv rent ut sagt hatar jag det och tycker att det borde förbjudas totalt!

Jag själv gillar inte pessoabettet, tycker det ger en dålig inverkan på hästen.
Jag har ju ett mylerbett med ringar som nog skulle klassas lite som ett hissbett, dock eftersom "ringarna" sitter i bettringarna blir det knappt någon effekt.
Endast ytterst lite hiss skulle jag nog säga.
Kan fota det, eller om det kommer in på bild snart bland tränsen.
Har ju även tyglarna oftast i stora ringen så det blir ännu mindre.
Gillar alltså inte pessoabett, vad man än har för häst.
Mitt mylerbett använder jag endast för att hon trivs med mylerdelen i bettet och annars hade jag inte använt det.
Jag är just nu ute efter ett vanligt mylerbett med vanliga ringar, men ganska svårt att hitta ändå men jag kämpar på ;)

Vet flera hästar som knäpper av med pessoabettet, vilket jag anser blir ett fusk.
Men jag vet några hästar också som trivs bättre och blir lugnare med det.
Beror också lite på hur man är som ryttare och om man kan kontrollera bettet.

Mvh Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0