Peter, frågor

Min häst stegrar och backar ner i diken – vad ska jag göra?


Jag har haft min häst i nästan två månader. Hon är jättesnäll att borsta, rida dressyr och hoppa. Men när jag rider ut på henne själv så är hon väldigt spänd och rädd för allt. Ofta blir hon så rädd för nåt att hon svänger runt och börjar backa. När jag försöker få henne att gå framåt igen så börjar hon halvstegra sig och backa ner i diket. Hon gör särskilt så på samma ställe på samma runda. Men det kan hända när jag rider andra rundor också. Men inte lika ofta. Jag försöker verkligen få henne att gå framåt igen genom att slå henne med spöet och skänkla på.

Men det blir bara värre. Jag vet inte om det är att hon är rädd eller om hon bara testar mig. Jag försöker rida med sällskap men det är inte ofta de har tid att rida med mig på vardagarna. Jag behöver verkligen hjälp. För det verkar bli en ond cirkel mellan mig och min häst på uteritterna.

/"den förvirrade"


Pether Marknes svar:

Hej!

Jag avråder starkt från att du ska försöka lösa det här problemet till vilket pris som helst. Jag tycker inte att man ska rida ut själv, och att då göra det på en häst man inte känner och dessutom en häst som visar sådana här tendenser… Nej, det är farligt, det har hänt mycket olyckor och man ångrar inte något man inte gjort.
Mitt förslag är att försöka rida med sällskap. Det kanske inte behöver vara en häst, vi har märkt att en hund eller en människa som går ofta fungerar bra.
Om du inte har någon att rida ut med kanske du kan hålla dig på en äng nära stallet? Eller gå bredvid hästen i stället för att rida. Men glöm inte hjälmen även när du går.

Lycka till och var rädd om dig hälsar
Pether Markne


Jag måste bara säga det att man kan nästan tro att det är jag som skickat in detta för några månader sedan, exakt beskrivning hur hon varit.
Nu har hon blivit sååå mycket bättre och jag rider ut ensam mycket.
Eftersom jag är väldigt tuff av mig när det gäller henne har det bara blivit bättre och bättre.
Jag anser själv att i min situation inte ska ge upp, men alla hästar är ju olika kan göra värre saker.
Som Peter skriver  också brukar en människa passa lika bra också, vilket fungerar super för mig !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0