Pelhambettet

Vad anser ni om pelhambettet?
Jag tycker det verkar vara ett bra bett, har tänkt ev. köpa ett men försöka ha det så milt ändå som möjligt.
Jag har tänkt i så fall köpa ett rakt gummi med äppelsmak och korta skänklar mot babypelhamhållet.

 

Har provat det förut på Lv, men då var det dock normala skänklar och delat.
Jag skulle skjälv aldrig igen ha ett delat bett på henne med hävstång då det trycker upp i gommen.
Därför tycker jag, personligen själv att det skulle vara fel av mig att rida med både delat pelham + deltor.
Förstår faktiskt inte varför man vill ha hävstången hela tiden, gör ni?
Förstår om folk gör det ändå eftersom det är en regel på tävlingarna men själv tycker jag det är ganska skarpt.
Hur fungerar era hästar på delade pelhambett och deltor?
Ser inget fel på de som gör det men det är något jag själv nog inte skulle vilja göra.

Eller vad anser ni om delat pelhambett med deltor?
Någon som vet hur bettet blir om det är 3-delat?


Kommentarer
Postat av: Tina

Tycker du ska satsa på ett helrakt eller med tungfrihet. Det tredelade blir lite "samma" som med ett tvådelade-inte bra.

Och det med två tyglar tycker jag bara e bra, men tänk på att det kan vara skönt att bara ha en tygel att hålla reda på i hoppningen.

Tycker du istället ska satsa på ett kimblewick i hoppningen om du känner att du vill ha ett lite skarpare bett.

Vid uteritter kan du absolut satsa på ett pelham tycker jag.

2011-03-12 @ 10:43:13
URL: http://flixxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0