Nina svarar

Hur rider jag ungponnyn som blivit stark och hård i munnen?


Hej!
 
Jag har en ponny på fem år som alltid har varit lätt att rida, men som normalt har haft svårt att hålla formen i trav och i galopp. Hon har aldrig varit tung eller stark i munnen.
 
Men nu, efter hennes vila på 3,5 vecka, har hon förändrats enormt. Hon har delvis mognat men jag känner även att jag knappt klarar av att rida henne. Hon är så sjukt stark, kör huvudet i luften, biter tag i bettet, är jättesvår att få att gå i form och att lyssna på mina hjälper.
 
Någon sa att hon har börjat sätta hörntänder och en annan sa att jag skulle byta bett (rider på ett tvådelat gummibett med d-ringar). En tredje sa att jag inte skulle göra någonting. Men jag kan verkligen inte ha det så här, träningarna har inte börjat ännu och jag har ändå inte fått hjälp av tränaren när jag har behövt det. Vad ska jag göra? Jag tycker inte alls att det är kul att rida henne längre. Snälla hjälp mig!
 
/Frida

Nina Bengtssons svar:

Hej!
 
Börja med att låta en veterinär kontrollera hästens tänder. Sedan tycker jag att du ska skaffa ett enkelt tredelat metallbett i stället för ditt gummibett. Ibland kan d-ringar ge hästen större chans att lägga sig på och dra i bettet, så se till att du har rörliga ringar.
 
Jag tycker att du ska satsa på att ta intensiv hjälp under en period. Försök att hitta någon som är duktig på att rida och som kan hjälpa dig med hästen, kanske några dagar i veckan. Din ponny är så ung att det känns viktigt att bryta mönstret nu, att hon vänjer sig av med sina olater snarast.
 
Du kan som komplement jobba henne med tömkörning eller longering från marken. Hon behöver träna på att vara eftergiven, det vill säga acceptera bettet och gå på tygeln. Det kan även tränas från marken. 
När du rider kan du prova att sätta på en så kallad gummisnodd. Den kan hjälpa dig att få en stadigare form och då blir det lättare för dig att påverka henne.
  
Om du tycker om din häst finns ingen annan väg än att se till att du får bra hjälp.
 
Lycka till! 
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0