Varför hackamore!

Tänkte berätta för er varför jag väljer att rida med ponnyhackamore ibland.

Jag använder det som variering, det är viktigt med variering för alla hästar. Vissa kanske inte gillar varieringar men jag tycker det är viktigt att hästen får vila munnen lite grann och det blir ju ett litet annorlunda ridsätt som dessutom är bra tycker jag. Jag har det allt ifrån när jag är på volten, hoppar eller rider ut. Har dock inte testat banhoppning med det men det är värt ett försök. Ibland känns det dock som att man inte har samma kontroll med hack.

Kan också berätta att de första gångerna jag red med hack förstod hon inte riktigt grejen och ville gå ganska mycket emot, men efter de första gångerna förstod hon trycket på nosryggen.

När man använder ett hackamore är det viktigt med 45 gradersvinkeln och att kedjan/remmen spänns korrekt. Många kanske tror att det är snällre att spänna löst- snarare tvärtom! Desto lösare, desto mer kna man dra i tyglarna och då blir det mer hävstång.

Det jag gillar med hackamore också är att man verkligen känner när man ger eftergift om man inte vet om man är bra eller dålig.

Tyvärr är jag lite dålig på att rida med hackamore- but i like it!
vad tycker ni?




Kommentarer
Postat av: Beatrice

Hejsan!

Inte för att vara elak, men jag är jätte emot hackamore. Jag har lärt mig att dem ger inte eftergift utan dem låser nacken så istället för trycket på nosryggen låser dem nacken så det inte ska göra lika ont. Då ser det ut som dem ger eftergift. Min kompis hade Hackamore, men hon slutade efter hon sett vad det kan ge för "diagnoser". T.ex: Nackspärr, sår på nosryggen och bångstyrig het. Men andra hästar gillar det, men som sagt. Man väljer själv och det är inte det som jag skulle välja först iaf.. Tack för att du lyssnade och hoppas inte detta gjorde dig sur/ledsen. För det var verkligen inte meningen i så fall!!

MVH /Beatrice

2011-11-20 @ 09:58:34
URL: http://faltponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0