Kamphästen La Venza

Gick väldigt bra att rida idag, ibland biter hon sig fast och då oftast i höger varv.
Då jävlar är det inte kul kan jag säga.
När hon biter sig fast blir det ju nästan en kamp.. kampghäst ! puuust ..
Hon kan vara väldigt jobbig men det jag gör då är att göra halt och  tänka (oftast vill jag hoppa av för jag blir så besviken haha men aldrig ska det hända !)
Meningen med ridsport är ju inte att man ska ha en kamp, man måste tänka mycket på hur det känns i hästens mun.
Det jag gör då idag var att återgå till skritt då det är traven hon biter sig tag i.
Jag formar med skänklarna, håller emot med ytterskänkel och trixar med inner i hörnen & böjer mycket på även långsidorna och lösgör henne fint.
Gjorde mycket halter och övergångar idag vilket resulerade till att i slutet var hon låg och fin.
Tex red jag på fyrkanten och gjorde halt vid A,B,C & E samtidigt som jag gjorde trav på kortsidorna.
Viktigt att man driver in henne i halten, sedan måste jag tänka på också att hålla kvar händerna i halten och inte ta upp de och självklart ska hon fortfarande stå kvar i sin form.

En övning jag brukar göra är att rida trav (eller galopp tex efter du gjort ett tag i trav) och snett igenom och då byta sittben/galoppombyte/byta galopp när du kommer på X oc sedan fortsätta runt runt.
Svårt att förstå kanske men imorgon kan jag fixa en ritning i paint.

/ Johanna


Bild ifrån när La Venza stod på Gimo RK, inte glad eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0