Ridskolan

Hej!
Idag hade jag Nationella prov i skolan, läsförståelse.
Gick helt OK, skönt att man avklarat det nu då.
Skoldagen rullade på och åkte hem och bytte om till ridkläder så jag senare fick skjuts till stallet (ridskolan alltså).

Där fick jag rida en häst som heter Haily som gick ganska bra.
Det var som gamla ponnytiden igen fast på större hästar, Haily sparkar bakut och fånar sig när man smäller till med spöt men endast i galoppen.
Eftersom hon behöver en klapp ibland känns det lite som en rodeo men känns nog värre än vad det såg ut.
Lite kul, tur att hon är så liten ändå (chansar på 155 cm max)

Problemet är bara att sedan jag fick tipset att ge mer tydligare eftergift har jag givit för mycket som resulterar i att hästen blir ostadig och väldigt vinglig.
Det såg man ju på tävlingen tex.


Det som händer är nämligen att jag håller i tyglarna, sedan leder jag med inner och lättar samtidigt som jag tappar ytter så när jag ska ta tillbaka ytterhanden blir det väldigt rörigt och mina händer lever sitt egna liv.
jag fattar själv inte detta, jag har nog ingen bra kontroll på mina händer ..
Går inte att förklara då jag själv knappt fattar vad jag gör.

Det vi nu ska fixas till ska vi med hjälp ha tyglarna i brygga i 5 veckor (oj jag måste nog köpa ett par nya längre)
Sedan ska lillfingrarna också nudda framvalvet för det mesta.

Får verkligen hoppas att träningen hjälper mig lite ;)

Mvh Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0