Inspänning ..

Bara jag som väckts av denna bild?



Många är väldigt emot hjälptyglar. eftersom många tyvärr använder de på fel sätt idag.
Jag tycker själv att det är bra med inspännings och hjälptyglar om det används rätt.

Jag ka säga det att jag aldrig egentligen använt inspänning pga att jag behövt det egentligen.
Jag har använt gramanen någon gång i ibland, snodd någon gång ibland men det är endast för att hjälpa mig själv och det hade fugerat bra utan också men ibland behöver jag koncentrera mig på annat än hur hon riktigt rör sig.
La Venza fungerar ganska bra med både gramanen och snodden men snodden är dock lite för klen för biffen.
Nytt smeknamn: Biffen!
Med Gramanen blir biffen mjuk och följsam, då jag har den väldigt löst "spänd" om ni förstår.
Snodden spänns in men det inverkar inte bra på henne.
Tror att många använder graman just för att huvudet ska sätta sig på plats vilket är en grovt fel metod.
När jag använder gramanen ser jag till verkligen att bakbenen och hela kroppen arbetar sig fint bärande.
Jag måste slappna av mer och få bättre sits så då hjälper det både mig och biffen.
Ibland tar vi av den i slutet.

Lite rörig text, kommentera så svarar jag (kan ha skrivit konstigt och missuppfattande)

Testade ju lädertygel med gummiring på Biffen igår, superbra!
Började utspänd och spände in den.
Den är lagomt spänd, beroende på hur hon är för dagen.
Vid stress unviker jag att spänna för vårt bästa och om hon är lugn och harmonisk har vi i den vanliga formen.
Hon blir lägre och finare i alla gångarter.
Jag ser såklart till så att hon inte är för inspänd och samtidigt har vi tid då att jobba mer med aktiviteten i bakbenen m.m istället för att få henne lugn och nedsökande.

Därför tänkte jag idag longera lite lätt och sedan faktiskt hoppa upp och rida vanligt med lösa tyglar och se hur hon arbetar.
Vi ska nu hålla på mycket med detta just för att få henne lika fin på mark som i ridning och en stadigare form.
Jag vill att hon går kvar lika fint vad vi än gör helt enkelt.
Vi vill att hon blir mjukare och känsligare helt enkelt.

Vid frågor: Kommentera eller mejla [email protected] . tack!


Kommentarer
Postat av: cornelia thörnvall

biffen :D det passar faktist xd

2011-02-21 @ 12:32:34
URL: http://coches.blogg.se/
Postat av: Anonym

just på den ponnyn ser den ju lite väl inspänd ut men även en EM-ponny kan vara svår att kontrollera från marken.. men vi brukar andvända inspänningar när vi ska tömköra, det funkar helt utmärkt. men det är ju olika från häst till häst :):D vilken tid ska vi säga på fredag? Cornelia kanske skulle följa med :)

2011-02-21 @ 16:50:11
Postat av: Pernilla

ojj, hehe, glömde skriva namn ;P

2011-02-21 @ 16:50:46
URL: http://gulleojag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0