Longering

Longerade ju idag som planerat! Är riktigt nöjd med henne idag faktiskt. Har aldrig gått så bra med en longering faktiskt.
Jag tycker det är svårt att få hästen jobba korrekt och villigt utan att själv kunna ge hjälper och stöd som man inte kan i longeringen. La Venza är också dessutom ganska svår att få avslappnad i longeringen så jag är supernöjd.
När jag longerar använder jag mig av en tömkörnings/longeringgjord av enkel modell ,longerlina och ett longerspö. Glömde nästan säga att jag också använder mig antingen av en snodd eller läderinspänning med gummiringar.
Anledningen till varför jag använder inspänning är just för att få henne avslappnad och ge en hjälp om man säger så. Hon ska inte bara springa på som hon vill, hon får istället en bra lös hjälp som hjälper till i arbetet. Det är verkligen inte bara nacken som styr hästens form som många, framförallt ridskoleryttare tyvärr tror. Tänk om allt var så lätt? ;)
Jag fick med mig bakdelen väldigt bra idag och hon sökte sig väldigt bra ner så att ryggen sköts upp ganska ordentligt.

Här kommer lite bilder, som ni ser är inspänningen inte hårt inspännt alls, jag ändrar oftast väldigt ofta på längden. I början och slutet länger jag ut den ganska rejält eller tar bort helt.

Idag busade vi också i slutet, då blev hon trött men sedan gick vi en promenad.
Höll på i 30 min med allt idag skulle jag tro.

Duschade henne idag också, lilla gummsan! Tvättade med schampo, fixade muggen, torkade och torkade .. Ikväll fick hon ha på sitt nya fina hals så att hon inte skulle frysa om blöta halsen.

 Nu kommer bilderna ;)





''

" Skulle jag söka mig nedåt? "

Fortfarande är hon aningen känslig med muggen, därför tar hon inte i med bakbenen fullt ut.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

duktiga LV <3

2011-04-08 @ 22:02:36
URL: http://gulleojag.blogg.se/
Postat av: madde

snyggt! :D

2011-04-08 @ 22:06:53
URL: http://www.maddeforsberg.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0