Ny Blogg!

Hej bloggen!
Lite uppdatering om veckan:

Måndag-  Red ut med Lv (La venza), Agneta & Sorka på morgonen + lite löshoppning på em.
Båda hoppade ca 110 cm vilket de klarade väldigt bra!
Ska hålla på mycket med hoppningen snart, i början av nästa vecka och verkligen komma igång med henne.
I framtiden ska vi ju tävla!
Tisdag- Vila + vaccinering
Onsdag- Vila, Emelie min medryttare gick på en liten promenad.
Torsdag- Lugnt dressyrpass på volten med graman/snodd. (förklaring nedanför)
Fredag- Markarbete?
Lördag- Uteritt + ?
Söndag- Ej bestämt + medryttare (ej bestämt)

_______________________________________________

Det är ju så att jag kommer satsa främst på dressyren, börja med lite klubbtävlingar och sedan tävla lokalt när jag fixat mitt gröna kort.
Vi står i ett stall i Stockholm (Farsta) där det finns 10 andra hästar/ponnysar och 3 Shettisar på lösdrift som stallägaren äger.

Carina longerade mig utan tyglar och stigbyglar i alla gångarter förra veckan där vi såg att jag har väldigt bra balans.
Det jag behöver träna på just nu är att slappna av och att armbågarna ska bak och nära kroppen.
Vi har beslutat att jag ett tag ska rida med Snodd/Graman för att lära mig slappna av.
Med hjälp av hjälptygeln kommer jag slappna av och kunna tänka på mig själv och inte hur hästen går.
Många tror säkert att man använder snodd och graman för att få ner hästen i form så den böjer på nacken.
När hästen går i form är det verkligen inte bara nacken som ska sänkas och krullas som många tyvärr verkar tro.
Det viktiga är ju att bakbenen arbetar och att hon sänker sig och mjuknar utan att gå bakom hand som hon ibland vill.
Jag ska iaf rida med hjälptygel just nu ett tag tills jag hittar mitt rätta i ridningen, alltså inte för att få henne i finare form.
Det är lättare att koncenera sig på sig själv om hästen är lugn och avslappnad vilket hon blir med en snodd som sitter löst.

När jag rider ut ska jag också ha snodd då det blir en säkerhet för mig då hon gärna kan vilja vända och stegra vilket hon inte tänker på med snodd.

Idag ska jag alltså bara känna lite hur hon känns efter vaccineringen och hoppas hon känns bra.

Uppdaterar ikväll! Juste, har fått hjälp med headern som Corre gjort till mig ( www.corneliaochgucci.blogg.se ) Jättesnällt av Cornelia :) så den kommer väl upp snart =)

/ Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0