Lördag

Avsprångspunkten framför hindret diskuteras ofta, men hur viktig är den egentligen?
- Det är klart att den är viktig, att den är exakt är däremot mindre viktigt, säger Sylve Söderstrand.
I den här artikeln beskriver Sylve vad han tycker är viktigt både när det gäller anridning mot hindret, avsprångspunkten och själva språnget. Sylve tycker att många ryttare överskattar avsprångspunkten. Det är istället vad ryttaren gör fram till avsprångspunkten som är det viktiga.

- Jag anser att upp till 1,30 meter-klasser är det absolut viktigaste att ryttaren kan rida hästen i en rytmisk galopp där han eller hon kan påverka hästens galoppsprång och där hästen svarar både framåt och tillbaka. Vid anridningen mot hindret är det viktigt galoppen är balanserad och reglerbar och att tempot är väl avpassat till hindrets storlek och karaktär.



- För att få ett bra språng måste du lära dig att känna var hästen är i förhållande till hindret, säger Sylve. Vid ridning på marken rider man hästen mellan skänkel och hand och där hästen ska vara väl framme för skänkeln. Den måste svara framåt men även vara tillräckligt skolad och svara tillbaka för förhållande hjälper, det vill säga hand understödd både av ryttarens kroppspråk och skänkel, för att du ska kunna påverka galoppsprången. Vid ridning mot hinder ska du successivt "lämna" ridningen mellan skänkel och hand och övergå till att rida mellan skänkel och hinder.

Det betyder att du vid cirka fem till sju språng före hindret mjuknar i dina händer och armar och försöker känna hur din häst reagerar: Fortsätter den i samma rytmisk galopp eller går den iväg? Bryter den av från galoppen? Utifrån det svar du får agerar du sista biten fram till hindret. Sen är det är viktigt att du bestämmer dig för hur du ska understödja hästen fram till hindret.

- För att få en bra avsprångspunkt är det viktigt att du tränar på bommar och låga hinder där du kan påverka hästen ända fram till bommen eller hindret, säger Sylve. Ryttaren behöver hela tiden träna på att rida i olika tempon och på att variera galoppsprångens längd.

– För att öva på att rida rytmiskt är det bra att rida över bommar, upphöjda kavalettibockar eller små hinder med exempelvis 14-15 meter mellan, tycker Sylve.

- Då kan du träna på att rida så att bommen eller hindret kommer mitt i hästens galoppsprång.

- Öva först att rida på fyra jämna språng och därefter rider du på fem jämna språng. När det fungerar kan du även prova att rida på tre galoppsprång för att kontrollera att det fungerar att både korta och länga sprången. Det är viktigt att ha en bra galopp, men vad är egentligen en bra galopp?

- En bra galopp är när hästen har en bra bjudning och samtidigt svarar på ryttarens hjälper och där du både kan korta och länga galoppsprången, tycker Sylve. Tempot, anspänningen i hästen och galoppsprångets längd är beroende av vilken typ av hinder och vilken hinderhöjd du rider på.

Ett lågt hinder ska ridas i ett lägre tempo och med något kortare galopp-språng och där krävs ingen direkt anspänning och kraft hos hästen utan där kan du låta hästen bara "galoppera" över hindret. Försök att rida i samma rytm före, över och efter hindret.

Ett större hinder kräver en starkare och mer balanserad galopp och ett högre tempo. Det är viktigt för ryttaren att lära sig rida hästen i en balanserad och rytmisk galopp. Och att utifrån den galoppen stötta hästen fram till den avsprångspunkt som man får. Hästen kan hoppa av tidigt och den kan hoppa av sent. Båda är rätt beroende på hur hästen är i förhållande till hindret.

Känner du att hästen bjuder och ligger på framåt så är det bara att "bjuda" hästen till avståndspunkten. Om den däremot står emot hindret kan du ta ett något senare avsprång. Om hästen ökar för mycket och rusar mot hindret då har du inte gjort jobbet över bommar och småhinder tillräckligt noga. Viktigt är dock att du hela tiden försöker bibehålla en jämn rytm i ridningen.

La Venza

Hästen ska ridas ned till kortare språng respektive ridas upp till längre språng. Sylve anser att många ryttare bara sätter fart på hästen när de vill ha ett längre språng och bromsar med handen när de ska korta ned sprången.

- Det är också viktigt att du använder skänkeln tillsammans med handen istället för att bara använda händerna när du vill reglera galoppsprången. Annars är det lätt att det blir för mycket av och på istället för en mjuk rytm.

Du kan öva genom att bygga en avancerad bana av bommar eller cavalettibockar där du tränar på att rida olika antal galoppsprång mellan bommarna eller bockarna. Bygg banan både på raka och böjda språr. Då övar du både på att reglera den på rakt spår och att reglera den åt sidan på det böjda spåret. Målet är att du ska kunna hoppa en bana och ha samma rytm både före, över och efter hindren. När du har lyckats med det har du kommit långt!

Ryttarens sits påverkar hästens språng över hindret. För att ha förståelse för hur viktig sitsen är så är det bra att veta hur hästens språng går till. När hästen kommer fram till hindret så taxerar den. Den börjar första delen av språnget med att den sätter i och stampar ifrån med det inre frambenet, i den galopp som den går i. Sen lyfter hästen framdelen uppåt för att sen skjuta ifrån med bakbenen. Hästen använder huvud och hals som en pendel för att ge kraft att resa framdelen och ta vikt på bakbenen. När den lyfter framdelen kallas det för att den eleverar. Sen när hästen skjuter ifrån så accelererar den uppåt och framåt i språnget.

Nästa fas är att hästen så kallat vänder igenom i språnget vilket kallas för att basculera eller vänder igenom språngets axel. Den sista fasen av hästens språng är själva landningen. Hur påverkas hästens språng av ryttarens sits?

- Det är väldigt många ryttare som är före hästen i språnget och använder sitt överliv framåt vilket innebär att man stör den i eleveringsfasten, anser Sylve.

Att vara med hästen i rörelsen är väldigt viktigt men att gå före hästen i språnget är nästan lika störande för hästen som att man är efter den.

- Jag anser att många ryttare hämmar hästens chans att göra ett korrekt språng genom att de rider i ett för högt tempo och bjuder hästen en alltför tidig avsprångspunkt.

Träningstipset i korthet

1. Det är viktigare vad du gör fram till hindret och mellan hindren än vad som händer i själva avsprånget.
2. För att kunna rida hästen till en bra och bekväm avståndspunkt behöver du träna på att reglera hästens galoppsprång.
3. Planera vilket tempo du ska ha mot hindret – är hindret lågt eller högt?
4. Sätt hästen i en rytmisk galopp där du har en bra bjudning.
5. Låt hindret komma till dig och ta den avståndspunkt som du får.
6. Fatta beslut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0